SPREEK HET MIDDENKADER AAN – DEEL II: DE ZORGMANAGER

Van de week waren de winkelmanagers aan de beurt. Nu de zorgmanagers. Of beter gezegd, alle leidinggevenden in de zorg die feitelijk beslissen over het wel of niet dragen van mondkapjes voor hun medewerkers, patiënten, bewoners of bezoekers. Zorgmanagers in ruime zin dus: eventueel ook artsen, specialisten, ziekenhuisdirecteuren, directeuren van zorginstelling, tandartspraktijken, afdelingshoofden. Eventueel ook een stapje hoger, de raden van bestuur en of de raden van toezicht, maar die komen de volgende keer nog wel aan de beurt.

In plaats van andere burgers te wijzen op de corona misstanden, richten we ons nu op leidinggevenden, omdat zij medewerkers en bezoekers direct de maatregelen opleggen. Maatregelen die zij ook zouden kunnen weigeren. De reden dat zij de maatregelen doorvoeren zijn onwetendheid, gehoorzaamheid, sociale druk en maatschappelijke druk. Corona nuchterheid wil er toe bijdragen dat zij een betere basis krijgen om hun belangrijke besluiten op te kunnen baseren. Vandaar dat we een kant en klare brief hebben opgesteld die hen daar hopelijk kan toe aanzetten.
[Disclaimer: een voorbehoud moet worden gemaakt dat gebouwexploiteurs, autoriteiten en rechters anders kunnen beslissen dan in deze brief staat, onafhankelijk van de juridische juistheid van de inhoud van de brief; dat kunnen interpretatieverschillen zijn, of een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.]

Het is de bedoeling dat deze brief zoveel mogelijk terecht komt bij de bovengenoemde doelgroep, zeg maar de zorgmanager in ruime zin. Je kunt daar aan bijdragen. Wat je kunt doen is deze brief downloaden en uitprinten. Je kunt hem opsturen naar een artsenpraktijk, tandartsenpraktijk, zorginstelling, verpleegtehuis, dagbesteding, ziekenhuis of kliniek.

Beter nog is de brief persoonlijk te overhandigen aan de betreffende verantwoordelijke, die het mondkapjesbeleid daadwerkelijke heeft ingesteld. Als je in de positie bent zou het helemaal mooi zijn daarover een gesprek aan te gaan, met nog een vervolggesprek. Dat zal niet in alle gevallen realistisch zijn. Wel realistisch is het om ook een brief, zeg maar als cc-tje, af te geven aan de personeelsvertegenwoordiger, zodat hij of zij weet welke brief zijn of haar werkgever heeft ontvangen.

Er zijn dus meerdere delen van deze brief. De winkelmanager hebben we van de week gehad. En er volgt nog een brief voor de SCHOOLLEIDING, en misschien ook nog een voor de HORECA.

We zijn benieuwd naar de ervaringen van mensen die de brief daadwerkelijk hebben afgegeven. Laat het ons weten. Brengt het iets te weeg, of blijft men stoïcijns de mondkapjesplicht handhaven?

Een reactie

  • Ik heb de tandarts aangesproken. Ze nam de tijd om de tekst door te nemen en vroeg toen hoe ik het zou vinden om als proefpersoonzonder beschermende kleding door radio-actief gebied te lopen. Verder had ze geen commentaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *